www.touchesara.nl

leerlingen

Over Sara

Nadat ik in Gouda het VWO had afgerond, besloot ik op zeventienjarige leeftijd om een jaar naar Frankrijk te gaan. Ik heb hier met meervoudig beperkte kinderen gewerkt. Dit was een heel bijzonder jaar. Na dit jaar wist ik zeker dat ik met kinderen wilde gaan werken.
Terug in Nederland koos ik voor de opleiding Pedagogische Wetenschappen, aan de universiteit van Leiden. In 2001 studeerde ik af in de afstudeerrichting Orthopedagogiek. Hierna heb ik een tijdje gewerkt als orthopedagoog. Hoewel ik tijdens mijn studie en in het werkveld enorm veel kennis en vaardigheden heb opgedaan, miste ik toch nog iets. Ik wilde nog meer kunnen bieden aan kinderen.

Ik koos voor de vierjarige opleiding Holistische Kindertherapie aan opleidingsinstituut De Zon in Zoetermeer. Het uitgangspunt van deze opleiding is Holisme, het geheel van de mens betrekkend. De vorming van jezelf als therapeut nam een grote plaats in tijdens het opleidingstraject en het werden dus vier intensieve jaren. Ik leerde er op een andere manier naar mijzelf en naar de mensen om mij heen te kijken. Daarnaast leerde ik er voor mij nieuwe manieren om kinderen te begeleiden, zoals allerlei vormen van massage (babymassage, cranio sacraal massage, energetische kindermassage, voetreflextherapie), (therapeutisch) werken met muziek, dans, verhalen, tekenen, kinderyoga en nog veel meer. Ik studeerde af op 1 juli 2007, met als afstudeerscriptie de toepassing van het holisme in de danslessen die ik geef.

De cursus “Creatieve Expressie” heb ik tijdens deze opleiding ontwikkeld en langzaam aan steeds meer uitgebouwd. Na mijn afstuderen wilde ik ook graag individuele therapie gaan geven, maar toen werd ik zwanger. Inmiddels ben ik moeder van twee lieve meisjes. Mijn plannen met betrekking tot het geven van therapie wil ik nu op gaan pakken. In september 2008 heb ik Touché Sara opgericht.

Naast bovenstaande opleidingen heb ik een opleiding voor dansdocent gedaan bij de KNGU. Ik heb ruim tien jaar ervaring opgedaan in het geven van dansles bij diverse verenigingen, in diverse stijlen en voor diverse doelgroepen. Sinds september 2008 heb ik mijn danslessen ondergebracht bij mijn eigen school: Touché Sara, school voor dans en ontwikkeling.

Touché Sara

Touché Sara is een school voor dans en ontwikkeling. In deze school wil ik diverse activiteiten onderbrengen.

Op dit moment geef ik voornamelijk danslessen. Hierbij wil ik de kinderen laten genieten van het dansen. Dit kan op het niveau dat bij het kind past. Dans kan ontspanning bieden. Ook kan het een manier bieden om ervaringen te verwerken, om jezelf te uiten.
Kinderen mogen zichzelf zijn. Ik probeer me met mijn lessen aan te passen aan de kinderen. Er zijn reguliere recreatiegroepen. Kinderen die om welke reden dan ook niet mee kunnen komen in een reguliere groep, kunnen terecht in een speciale groep. Naast de recreatiegroepen zijn er wedstrijdgroepen, voor kinderen die op een hoger dansniveau willen en kunnen trainen.

Naast mijn jazzlessen geef ik een cursus Creatieve Expressie. In deze lessen werk ik met een kleinere groep kinderen. Er is daardoor meer persoonlijke aandacht dan in mijn jazzdanslessen.
Het doel van deze cursus is kinderen op een speelse manier te leren hoe ze zichzelf kunnen ontspannen. Ze leren om hun aandacht bij zichzelf en bij hun eigen lichaam te brengen. Bijvoorbeeld aan de hand van ademhalings- en ontspanningsoefeningen en yoga.
Een tweede doel van de cursus is om kinderen verschillende manieren te laten ontwikkelen om zichzelf uit te drukken. Kinderen krijgen hier meer vertrouwen van, leren op een speelse manier om beter met hun emoties om te gaan en worden gestimuleerd in hun creativiteit. We werken bijvoorbeeld met verhalen, dansexpressie, spel, muziek, massage en tekenen.

Ik wil ook graag individuele therapie voor kinderen bieden. Handvaten hiervoor heb ik meegekregen in de opleiding Holistische Kindertherapie en in de opleiding Pedagogische Wetenschappen.
Ik heb bij het geven van de cursus Creatieve Expressie gemerkt dat er kinderen zijn die zoveel persoonlijke aandacht nodig hebben, dat individueel werken beter voor ze is. Met individuele therapie kan ik me nog meer afstemmen op de individuele behoeften van het kind. Bij deze individuele therapie maak ik gebruik van bovengenoemde middelen, zoals tekenen, dans en beweging, yoga, verhalen, ontspanningsoefeningen, ademoefeningen en muziek. Maar daarnaast maak ik graag gebruik van massages, zoals energetische kindermassage en cranio sacraal massage. Voor het werken met massages is het werken met een groep minder of niet geschikt. Ook daarom werk ik dus graag individueel met kinderen.

•    Ik vind het fijn om verschillende vormen van begeleiding te kunnen bieden aan kinderen. Met bovengenoemde werkvormen hoop ik mijn aanbod te kunnen afstemmen op de specifieke behoefte van het kind.
•    Verder wil ik in mijn school mijn kennis en ervaring toepassen die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan. Mijn wetenschappelijke orthopedagogiek opleiding, mijn dansdocent opleiding, mijn holistische kindertherapie opleiding en mijn werk- en levenservaring hoop ik allemaal te kunnen toepassen in mijn school.
•    Ik hoop met mijn praktijk een brug te kunnen slaan tussen de alternatieve en de reguliere zorg. Doordat ik me in beide heb verdiept, kan ik mij in veel verschillende visies inleven. Hierdoor kan ik makkelijker communiceren met collega’s, zowel uit de alternatieve als uit de reguliere zorg.

sara.png